Om meg og musikken

Musikk har alltid fenget meg og rørt meg. Mitt første minne i livet er å bli slått i bakken av "Scoundrel Days" av a-ha. I ungdomsårene møtte jeg Kabalevskij, Grieg og Rachmaninov ved pianokrakken og elsket denne klassiske musikken. I studietiden hadde jeg nydelige konsertopplevelser med frijazz og folkemusikk.

Men mye musikk har jeg også opplevd som en "vegg av lyd". Noen ganger har det vært for komplekst og stort, eller for rart og ugjenkjennelig. Jeg har ikke skjønt hvordan jeg skal få noe mening utav det jeg hører. Nå innser jeg at det som regel ikke har vært noe galt med musikken, Jeg har bare manglet litt trening i Å LYTTE.

Så fikk jeg trening! 

Øvelser, aktiviteter og god gehørmetodikk gjorde at jeg begynte å oppfatte små detaljer og store helheter. Jeg fikk hjelp til å feste lydene til mentale knagger, og gi disse knaggene språklige begrep, kroppslige uttrykk og symboler. Så gøy det var når musikken begynte å åpne seg for meg! Så gøy det var å kunne spille piano fritt og uten å gå via notene!

Jeg lærte metodene, fant på flere, og lærte å lære dem bort. 

Så jeg lærte meg metodene, fant på flere, og lærte å lære dem bort. Metodene jeg nå benytter som lærer, knytter ofte sammen en personlig erfaring med klingende musikk med en kognitiv bevisstgjøring. De kan eksempelvis inneholde sang, kroppslige bevegelser, spill på instrument og assosiasjonsaktiviteter på den ene siden, og teoretiske forklaringer, skriveoppgaver og notelære på den andre. Jeg forsøker alltid å sette meg inn i utfordringene til dem jeg underviser, uansett hvilket nivå de er på. Det gjør arbeidet mitt kreativt og morsomt. Jeg håper jeg kan bidra til at alle finner noe spennende å "feste øra ved" når de lytter til musikk,  og at de som driver aktivt med musikk opplever å blir mer selvstendige, lyttende, effektive og friere som musikere.

Utdannelse

Master i hørelære med didaktikk og praksis 

UiT - musikkonservatoriet i Tromsø

Bachelor i musikkpedagogikk med klaver

Norges Musikkhøgskole

Arbeidserfaring

Undervisning i gehørtrening og lytte- og gehørdidaktikk

Norges Musikkhøgskole

Undervisning i gehør/teori på TUP (talentutviklingsprogram)

Norges Musikkhøgskole

Undervisning i lytting/gehør og faget musikk fordypning 

Videregående skoler med musikklinje

Kursholder for sang- og instrumentalpedagoger

Bl.a. gjennom Ung musikk

Kordirigent, coach og gehørpedagog for kor

Ulike kor

Klaverpedagog

Asker Kulturskole